Kenyataan Akhbar Pelaksanaan Soft-Landing PPSMI
KENYATAAN AKHBAR
YAB TAN SRI DATO’ HJ MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN
TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA
DAN MENTERI PELAJARAN
TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA
DAN MENTERI PELAJARAN
MENGENAI PELAKSANAAN SOFT-LANDING PPSMI
Kerajaan pada tahun 2009 telah mengambil
keputusan untuk memansuhkan Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan
Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dan menggantikannya dengan
Dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris
(MBMMBI).
Dengan pemansuhan PPSMI, murid di
sekolah rendah akan mengikuti pengajaran Matematik dan Sains dalam
bahasa Malaysia di Sekolah Kebangsaan, Bahasa Cina di SJKC dan Bahasa
Tamil di SJKT. Manakala di sekolah menengah, Bahasa Malaysia akan
digunakan sepenuhnya dalam pengajaran Matematik dan Sains.
Untuk membolehkan murid menyesuaikan
diri dengan perubahan bahasa dalam tempoh peralihan dasar, Mesyuarat
Jemaah Menteri pada bulan Julai 2009 juga telah membenarkan Kementerian
Pelajaran melaksanakan pendekatan soft-landing.
Berdasarkan keputusan tersebut,
Kementerian Pelajaran pada tahun 2010 telah menetapkan dasar MBMMBI
dimulakan pada tahun 2011 di mana murid Tahun 1 pada tahun ini mengikuti
pengajaran dan pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Malaysia
sepenuhnya. Sebagai langkah intervensi untuk mempercepatkan proses
peralihan daripada bahasa Inggeris ke bahasa Malaysia di semua peringkat
persekolahan, Kementerian juga memutuskan bermula tahun 2012, murid
Tingkatan 1 akan mengikuti pengajaran dan pembelajaran matematik dan
sains dalam bahasa Malaysia sepenuhnya.
Walaubagaimanapun, peralihan kepada
bahasa Malaysia pada Tingkatan 1 bermula tahun hadapan telah menimbulkan
kerisauan ibu bapa kerana dibimbangi anak-anak mereka yang telah
mengikuti pengajaran dan pembelajaran dalam bahasa Inggeris selama enam
tahun di sekolah rendah tidak dapat menyesuaikan diri dengan peralihan
bahasa secara mendadak.
Setelah mengambil kira pandangan ibu
bapa, kabinet pada hari ini memutuskan untuk membenarkan murid sekolah
rendah kohort PPSMI untuk meneruskan pengajaran dan pembelajaran
Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris sepenuhnya, bahasa Malaysia
sepenuhnya atau dalam kedua-dua bahasa apabila mereka memasuki Tingkatan
1 bermula tahun hadapan.
Ini bermakna semua murid kohort PPSMI
yang mengikuti pengajaran dan pembelajaran Matematik dan Sains dalam
bahasa Inggeris dibenar untuk meneruskan pengajaran dan pembelajaran
dalam bahasa Inggeris sehingga tamat Tingkatan 5.
Perlu diperjelaskan di sini juga, murid
Tahun 3 hingga Tahun 6 2012 dibenarkan untuk meneruskan pengajaran dan
pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris, bahasa Malaysia
atau kedua-dua bahasa di sekolah kebangsaan ; bahasa Inggeris, bahasa
Cina atau kedua-dua bahasa di SJKC; dan bahasa Inggeris, bahasa Tamil
atau kedua-dua bahasa di SJKT seperti yang diputuskan oleh jemaah
Menteri pada bulan Julai 2009.
Bagi murid yang telah mengikuti
pengajaran dan pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Malaysia
atau dalam kedua-dua bahasa, mereka dibenar mengikuti pengajaran dan
pembelajaran dalam bahasa Malaysia sepenuhnya.
Dengan keputusan ini, pemansuhan PPSMI
adalah kekal. Kerajaan tidak bercadang untuk melaksanakan semula PPSMI
seperti yang dituntut oleh sesetengah pihak.
Bagaimanapun, kerajaan berharap
keputusan yang membenarkan murid kohort PPSMI, iaitu murid Tahun 2
hingga Tingkatan 5 tahun ini untuk meneruskan pembelajaran dalam BI
sehingga tamat tingkatan 5 dapat melegakan hati ibubapa. Kerajaan yakin
dengan keputusan ini pencapaian murid kohort PPSMI dalam peperiksaan
UPSR, PMR dan SPM tidak akan terjejas.
Dengan pendekatan soft-landing ini,
pengajaran dan pembelajaran matematik dan sains di sekolah rendah akan
dilaksanakan dalam bahasa Malaysia sepenuhnya pada tahun 2016. Manakala
di sekolah menengah, penggunaan bahasa Malaysia sepenuhnya bagi
kedua-dua matapelajaran ini adalah pada tahun 2021.
Kajian Kementerian Pelajaran ke atas
semua sekolah di bawah Kementerian menunjukkan bahawa kebanyakan sekolah
telah melaksanakan pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik
dalam bahasa Malaysia.
Dapatan kajian menunjukkan, kurang 5
peratus daripada jumlah kelas di 7,495 buah sekolah rendah menggunakan
bahasa Inggeris sepenuhnya dalam pengajaran dan pembelajaran matematik
dan sains. Manakala di peringkat sekolah menengah, kurang 9 peratus
daripada jumlah kelas di 2,192 buah sekolah menggunakan bahasa Inggeris
dalam pengajaran dan pembelajaran matematik dan sains. Berdasarkan
dapatan ini, kebanyakan murid mengikuti pengajaran dan pembelajaran
matematik dan sains dalam bahasa Malaysia.Dapatan kajian ini membuktikan
bahawa PPSMI tidak dapat dilaksanakan sepertimana yang dihasratkan.
Hasil kajian lapangan yang dijalankan
oleh Kementerian dengan mengumpulkan maklumat melalui pemerhatian di
dalam kelas, pengalaman guru dan amalan di bilik darjah serta temubual
murid-murid mendapati murid sukar memahami matapelajaran matematik dan
sains dalam bahasa Inggeris. Murid mengambil masa yang lama untuk
memahami konsep matematik dan sains kerana mereka tidak faham bahasa
Inggeris. Ini memaksa guru-guru untuk mengajar dalam bahasa Malaysia
supaya murid dapat memahami kedua-dua matapelajaran tersebut. Masalah
seperti ini bukan sahaja dialami oleh sekolah-sekolah di luar bandar,
tetapi juga di bandar. Oleh yang demikian, sekiranya PPSMI diteruskan,
sebahagian besar murid di negara kita tidak akan dapat menguasai ilmu
matematik dan sains dengan baik dan mereka akan terus ketinggalan.
Pemansuhan PPSMI tidak bermakna kerajaan
mengabaikan kepentingan penguasaan bahasa Inggeris. Di bawah dasar
MBMMBI, Kementerian sedang melaksanakan pelbagai inisiatif baru yang
lebih efektif untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris dalam
kalangan murid.
Antara inisiatif tersebut ialah
penambahan masa pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris,
penambahbaikan kurikulum bahasa Inggeris di bawah pelaksanaan Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR), penyediaan guru, pengambilan penutur
jati bagi meningkatkan kapasiti pensyarah dan guru Bahasa Inggeris,
penyediaan bahan sokongan yang berkualiti seperti bahan bacaan tambahan
dan bahan digital bagi menyokong pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran
di bilik darjah.
Kementerian Pelajaran juga sedang
mengkaji beberapa inisatif baru untuk dilaksanakan seperti program Oracy
Skills (OPS-ENG) yang bertujuan untuk meningkatkan penguasaan lisan
dalam kalangan murid, kelas berdasarkan Sistem Set, peningkatan kualiti
dan kepelbagaian bahan pengajaran, pembangunan profesionalisme guru dan
kecekapan pengurusan panitia bahasa Inggeris di sekolah.
Kerajaan berharap pemansuhan PPSMI dan
pelaksanaan dasar MBMMBI dapat meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris,
ilmu sains dan matematik di kalangan pelajar serta mendaulatkan bahasa
kebangsaan.
Pejabat YAB Timbalan Perdana Menteri
4 November 2011
Tiada ulasan:
Catat Ulasan