SOALAN LAZIM KURIKULUM STANDARD SEKOLAH
RENDAH (KSSR)
Soalan Dan Jawapan
1. Mengapakah KSSR diperkenalkan?
Jawapan
:
KSSR diperkenalkan sebagai satu usaha menyusun semula dan menambah baik kurikulum sedia ada untuk memastikan murid dibekalkan dengan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang relevan untuk memenuhi keperluan semasa serta menghadapi cabaran abad ke-21.
KSSR diperkenalkan sebagai satu usaha menyusun semula dan menambah baik kurikulum sedia ada untuk memastikan murid dibekalkan dengan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang relevan untuk memenuhi keperluan semasa serta menghadapi cabaran abad ke-21.
2. Apakah
maksud Kurikulum Standard?
Jawapan
:
KSSR digubal dalam bentuk pernyataan standard. Pernyataan standard terdiri daripada standard kandungan dan standard pembelajaran yang perlu dicapai oleh murid dalam suatu tempoh dan tahap persekolahan. Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran didefinisikan seperti berikut:
- Standard kandungan ialah penyataan spesifik tentang perkara yang murid patut ketahui dan boleh lakukan dalam suatu tempoh persekolahan merangkumi aspek pengetahuan, kemahiran dan nilai.
- Standard Pembelajaran ialah satu penetapan kriteria atau petunjuk (indicator) kualiti pembelajaran dan pencapaian yang boleh diukur bagi setiap standard kandungan.
KSSR digubal dalam bentuk pernyataan standard. Pernyataan standard terdiri daripada standard kandungan dan standard pembelajaran yang perlu dicapai oleh murid dalam suatu tempoh dan tahap persekolahan. Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran didefinisikan seperti berikut:
- Standard kandungan ialah penyataan spesifik tentang perkara yang murid patut ketahui dan boleh lakukan dalam suatu tempoh persekolahan merangkumi aspek pengetahuan, kemahiran dan nilai.
- Standard Pembelajaran ialah satu penetapan kriteria atau petunjuk (indicator) kualiti pembelajaran dan pencapaian yang boleh diukur bagi setiap standard kandungan.
3. Apakah
perbezaan KSSR dengan KBSR?
Jawapan :
|
4. Adakah
terdapat perubahan mata pelajaran dalam KSSR Tahap Satu?
Jawapan
:
Ya. Dalam KSSR Tahap Satu, terdapat beberapa mata pelajaran baru di samping penggabungan semua disiplin ilmu dalam bentuk Modul Teras Asas, Modul Teras Tema dan Modul Elektif untuk pengurusan kurikulum yang lebih berkesan.
Ya. Dalam KSSR Tahap Satu, terdapat beberapa mata pelajaran baru di samping penggabungan semua disiplin ilmu dalam bentuk Modul Teras Asas, Modul Teras Tema dan Modul Elektif untuk pengurusan kurikulum yang lebih berkesan.
5. Mengapakah
Modul Teras Tema diperkenalkan?
Jawapan
:
Modul Teras Tema diperkenalkan untuk mengurangkan bilangan mata pelajaran di tahap satu. Modul Teras Tema mengandungi tema Dunia Kesenian dan tema Dunia Sains dan Teknologi (DST). Dalam tema Dunia Kesenian, terdapat dua mata pelajaran, iaitu Seni Visual dan Muzik. Tema DST mengandungi elemen mata pelajaran Sains, Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) dan Reka Bentuk dan Teknologi (RBT).
Modul Teras Tema diperkenalkan untuk mengurangkan bilangan mata pelajaran di tahap satu. Modul Teras Tema mengandungi tema Dunia Kesenian dan tema Dunia Sains dan Teknologi (DST). Dalam tema Dunia Kesenian, terdapat dua mata pelajaran, iaitu Seni Visual dan Muzik. Tema DST mengandungi elemen mata pelajaran Sains, Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) dan Reka Bentuk dan Teknologi (RBT).
6. Mengapakah
Sains tidak dijadikan Modul Teras Asas?
Jawapan :
Sains
tidak dijadikan Modul Teras Asas kerana Modul Teras Asas memberi fokus kepada
literasi dan numerasi, kesejahteraan
diri dan pembangunan rohani. Manakala Sains pula diperkenalkan dalam Modul Teras Tema untuk memberi
pengetahuan asas tentang disiplin ilmu Sains.
7. Mengapakah
peruntukan masa untuk Pendidikan Islam di SJK (C) dan SJK (T) dikurangkan berbanding di SK?
Jawapan :
Di
SJK (C) dan SJK (T), peruntukan masa bagi mata pelajaran Bahasa Cina dan Bahasa
Tamil ialah 360 minit. Jika peruntukan
masa Pendidikan Islam disamakan dengan di SK, maka murid akan balik lewat kerana belajar lebih
daripada 1380 minit seminggu.
8. Bolehkah
sekolah membuat penjurusan (streaming) dalam KSSR?
Jawapan :
KSSR
tidak mengalakkan penjurusan.
9. Adakah
KSSR dapat melahirkan masyarakat yang bersahsiah?
Jawapan :
Ya. Konsep KSSR mengandungi
tunjang keterampilan diri yang memastikan murid dididik dan dibimbing supaya memiliki daya kepimpinan dan
sahsiah diri yang tinggi melalui kurikulum dan
aktiviti kokurikulum.
10. Siapakah
yang akan mengajar Dunia Sains dan Teknologi?
Jawapan :
Guru
yang paling sesuai mengajar DST ialah guru beropsyen Sains.
11. Perlukah
murid Tahun 1 belajar TMK?
Jawapan :
Ya,
semua murid Tahun 1 perlu belajar kemahiran asas TMK supaya murid dapat
menggunakan kemahiran tersebut dalam
semua disiplin ilmu.
12. Bolehkah
Elemen Merentas Kurikulum tidak digunakan dalam P&P?
Jawapan :
Elemen Merentas Kurikulum(EMK)
tidak perlu digunakan dalam setiap kali sesi p&p tetapi ia perlu diaplikasikan dalam p&p yang
bersesuaian.
13. Bilakah
elemen TMK diajar dalam Dunia Sains dan Teknologi?
Jawapan :
Kemahiran asas TMK amat penting diajar kepada murid Tahun 1 dan
dicadangkan supaya ianya diajarkan pada awal tahun.Kemahiran asas ini
boleh juga diajar dalam elemen Sains menggunakan
TMK. Elemen TMK dapat dikuasai sepenuhnya maka ia boleh
diperkukuhkan secara merentas
kurikulum dalam disiplin ilmu lain.
14. Berapakah
bilangan minimum dan maksimum standard kandungan serta standard pembelajaran TMK yang perlu diajar dalam seminggu?
Jawapan :
Tiada
bilangan minima atau maksima yang ditentukan dalam seminggu kerana tahap
kebolehan murid yang berbeza-beza. Walau
bagaimanapun semua standard kandungan dan standard pembelajaran perlu dicapai dalam tempoh masa yang ditetapkan
seperti mana yang digariskan dalam
DSK TMK.
15 Adakah
murid akan berasa bosan di kelas dengan penambahan waktu Bahasa Inggeris?
Jawapan :
Tidak.
Kaedah dan teknik yang pelbagai diperkenalkan oleh guru untuk menarik minat
murid. Modul Language Arts yang
menekankan pendekatan didik hibur dan apresiasi bahasa. P & P bahasa yang menarik dan efektif dijalankan
melalui aktiviti menyanyi, jazz chants, choral speaking,
drama, muzik dan bahan bantu mengajar lain yang sesuai.
16 Apakah
tindakan guru sekiranya murid tidak mencapai standard yang ditetapkan?
Jawapan :
Guru perlu membuat tindak susul yang
berterusan seperti menjalankan pemulihan untuk memastikan
murid akhirnya mencapai standard yang ditetapkan.
17. Adakah
buku teks disediakan bagi semua mata pelajaran tahun 1?
Jawapan :
Ada,
kecuali Dunia Seni Muzik dan Seni Visual tidak disediakan buku teks.
Walau bagaimanapun, buku panduan
pengajaran disediakan untuk mata pelajaran ini.
18. Adakah
semua murid belajar menggunakan komputer bagi Elemen Merentas Kurikulum -
Teknologi Maklumat dan Komunikasi?
Jawapan :
Bagi
EMK yang melibatkan TMK (EMK-TMK), murid boleh menggunakan peralatan TMK sedia ada di sekolah seperti komputer, cakera
padat, Internet dan lain-lain mengikut kesesuaian topik. Bagi guru pula, 3 pendekatan yang
dicadangkan boleh diguna pakai dalam melaksanakan EMK- TMK iaitu:
• Murid menggunakan komputer riba di dalam kelas, komputer dipusat akses dan juga di makmal komputer bagi tujuan menyiapkan hasil kerja yang dikehendaki
• Guru menggunakan komputer riba bersama projektor LCD dalam kelas bagi tujuan pengajaran menggunakan perisian kursus dan bahan digital
• Guru menggunakan komputer riba bersama projektor LCD di dalam kelas melibatkan aktiviti interaktif bersama murid atau guru menggunakan komputer di dalam makmal komputer bagi tujuan p&p bersama murid
• Murid menggunakan komputer riba di dalam kelas, komputer dipusat akses dan juga di makmal komputer bagi tujuan menyiapkan hasil kerja yang dikehendaki
• Guru menggunakan komputer riba bersama projektor LCD dalam kelas bagi tujuan pengajaran menggunakan perisian kursus dan bahan digital
• Guru menggunakan komputer riba bersama projektor LCD di dalam kelas melibatkan aktiviti interaktif bersama murid atau guru menggunakan komputer di dalam makmal komputer bagi tujuan p&p bersama murid
19. Bagaimanakah
EMK-TMK hendak dijalankan sekiranya semua guru hendak menggunakan makmal dalam satu masa?
Jawapan :
Prasarana
yang terdapat di sekolah seperti Makmal Komputer, Pusat Akses dan komputer riba
hendaklah digunakan secara optima
oleh guru dalam p&p EMK-TMK. Pentadbir pula harus memastikan semua kemudahan tersebut
berada dalam keadaan baik yang boleh diakses pada waktu persekolahan. Sekiranya guru ingin menggunakan makmal
komputer, pihak sekolah perlu menyediakan
jadual penggunaan dan borang tempahan.
20 Bagaimanakah
sekolah yang tidak mempunyai capaian internet dapat melaksanakan pembelajaran yang melibatkan komputer?
Jawapan :
Semua
sekolah telah dibekalkan capaian internet melalui program Rangkaian SchoolNet
KPM dan tidak semua topik di dalam
EMK-TMK memerlukan capaian Internet. Sekiranya pihak sekolah menghadapi masalah capaian
Internet, sekolah bolehlah menghubungi pihak yang telah di pertanggungjawabkan atau JPN. Sekolah juga telah
dimaklumkan melalui pekeliling KP.BTMK 1/044/01
Jld. 11 (11) bertarikh 13 November 2008 bahawa capaian alternatif boleh
digunakan.
21 Apakah
usaha yang dilakukan bagi menyediakan guru bagi pelaksanaan KSSR?
Jawapan :
KPM
telah menjalankan kursus penyebaran KSSR kepada semua guru yang terlibat dalam pelaksanaan KSSR. Guru juga dibekalkan bahan
sokongan dan boleh mengakses maklumat daripada
laman web di KPM seperti yang berikut: http://www.moe.gov.my/bpk
22 Adakah
KSSR mampu mendorong kreativiti guru dan murid dalam p&p?
Jawapan :
KSSR
mampu mendorong meningkatkan kreativiti guru dan murid melalui pendekatan
p&p seperti didik hibur
dan elemen nilai tambah merentas kurikulum. Guru dibekalkan dengan buku panduan kreativiti untuk membantu guru
dalam pelaksanaan p&p.
23 Apakah
saluran yang disediakan oleh guru-guru yang menghadapi masalah berkaitan KSSR?
Jawapan
:
KPM
menyediakan laman web KSSR (www.moe.gov.my/bpk) untuk memudahkan guru berinteraksi sekiranya menghadapi
masalah. Selain itu, guru digalakkan menghubungi JU, pegawai PPD atau pegawai JPN untuk mendapatkan khidmat nasihat
berkaitan KSSR.
24 Dalam
tahap 1, setakat manakah pendidikan seks diajarkan?
Jawapan :
Pendidikan
Kesihatan Reproduktif dan Sosial (PEERS) tidak diajar sebagai satu mata
pelajaran tetapi sebagai komponen
yang besar (75%) dalam mata pelajaran Pendidikan Kesihatan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan