Rabu, 20 April 2011

MTQSS PERINGKAT NEGERI SABAH 1432H/2011M

Alhamdulillah, setelah ilmu diperturun oleh guru-guru, setelah masa dikorban, setelah keringat diperah, akhirnya MTQ sampai ke peringkat hujungnya. Tanggal 19 April 2011 merakamkan detik-detik pahit dan manis buat peserta-peserta MTQ  yang selama ini telah berusaha demi mecari keredhaan Ilahi melalui bakat-bakat anugerah Ilahi dalam menyampaikan dakwah melalui medium dakwah yang berbeza. Bagi kami Unit Pendidikan Islam, semua peserta telah memenangi anugerah yang cukup bernilai di sisi agama selaku barisan pelapis pendakwah negeri Sabah bagi generasi-generasi mendatang. Kemenangan bukanlah matlamat utama, tetapi proses mencari ilmu itu dalam menyampaikan dakwah adalah yang lebih utama.
      Bagi pelajar yang menang anda sedang diuji dengan nikmat kemenangan yang hanya sementara. Maka seharusnya perasaan mendabik dada, hebat dan takabur hendaklah dijauhi. Maka hiasilah diri dengan merendah diri dan rasa syukur pada Ilahi. Bagi peserta yang diuji dengan kekalahan pula, buatlah muhasabah diri, mungkin disana kita pernah melakukan perkara-perkara yang menjemput kekalahan. Antaranya sifat berbangga diri, mendabik dada, tidak menghormati guru, "over confident" dan sebagainya.
     Apapun yang berlaku kita pasrah pada ketentuan Ilahi. Yang berjaya anda ada satu halangan lagi yang perlu ditempoh. Yang tidak berjaya buat persediaan untuk tahun hadapan. Sekian dari Unit Pendidikan Islam PPDKK Syabas !!!! buat semua guru-guru, ibu bapa, murid dan kakitangan kerajaan yang terlibat menjayakan MTQ tahun ini.

KEPUTUSAN MTQSS BAHAGIAN BARAT 1432H/2011M

4 Emas, 3 Perak, 2 Gangsa. Bahagian Barat Juara Keseluruhan dengan pungutan mata 1102mata dengan peratusan pencapaian 78.71%.

EMAS
1- Tilawah Al-Quran Rendah Lelaki - Bakhtiar Mustaqim SK Bukit Padang
2- Hafazan Menengah Perempuan - Wafa' Sarip SMKA Tun Ahmadshah
3- Syarahan Agama Lelaki - Al Said Utoh Karah SMKA Kota Kinabalu
4- Bercerita Kisah al-Quran - Mohd Aidzal Mohd Isa SK Bukit Padang

PERAK
1- Tilawah Al Quran Menengah Lelaki - Syed Mohd Ridzuan Raflee SMKA Tun Ahmadshah
2- Hafazan Rendah Perempuan - Umairah Abdul Wahab SK Likas
3- Nasyid Menengah - Kump Iftikhari SMK SANZAC

GANGSA
1- Tilawah Al Quran Menengah Perempuan - Norlisawati Zainal PPD Ranau
2- Hafazan Menengah Lelaki - Ahmad Amri Ku Othman SMKA Tun Ahmadshah




Tiada ulasan:

Catat Ulasan